Wat kan moderne gebouwentechniek eigenlijk?

Meer wooncomfort in uw eigen woning

Iedereen kent het begrip “Smart Home”. Elke opdrachtgever of renoveerder weet wel iets van intelligente gebouwentechniek. Maar wat betekent dat precies? Zij brengt bijvoorbeeld meer wooncomfort.

Maar wat is wooncomfort eigenlijk? Neem de jaloezieën: in elke kamer, bij elk raam moeten ze dagelijks met de hand worden geopend en later weer worden gesloten. Comfortabel is dat niet – comfort is als u maar één elektrisch jaloeziedrukcontact hoeft aan te raken. Of als u deze handeling zelfs aan een elektronische jaloeziebesturing kunt overlaten. Deze voert de gewenste acties betrouwbaar uit op de geprogrammeerde tijdstippen. Deze comfortabele functie weten niet alleen couchpotato's te waarderen, maar vooral ook ouderen en personen met beperkte mobiliteit. Voor hen is het een uitkomst als de jaloezieën niet meer moeizaam opgetrokken en neergelaten hoeven te worden.

In deze gevallen zorgt de intelligente gebouwentechniek voor meer wooncomfort. “Intelligent” betekent hier dat bepaalde basisfuncties in het huis of de woning compleet of deels automatisch worden uitgevoerd. Hier kunnen nog talloze voorbeelden worden opgenoemd. Zo kunnen bijvoorbeeld niet alleen de jaloezieën, maar ook de verlichting afhankelijk van het tijdstip en de daglichtinval worden aangestuurd. Een automatische verwarmingsregeling zorgt voor de optimale temperatuur, afgestemd op de behoeften en gewoonten van de gebruikers. Een individuele kamertemperatuurregeling brengt nog meer comfort en stelt voor elke afzonderlijke kamer de gewenste temperatuur in. Doelgericht luchten en verwarmen is, zoals bekend, belangrijk voor een prettig binnenklimaat – ook hier kunnen de functies worden geautomatiseerd. Ten slotte kan de huistechniek aan de consumentenelektronica worden gekoppeld en als multiroomsysteem worden uitgevoerd. Zo heeft u altijd en overal in huis de hele muziekbibliotheek bij de hand.

Systeemoplossingen, oftewel bussystemen, garanderen natuurlijk nog meer comfort. Gira heeft als systeemaanbieder zowel het kabelgebonden KNX-systeem als het draadloze Gira eNet in het assortiment. In beide gevallen wordt het intelligente huis uitgerust met sensoren, besturingsmodules en actuatoren of regelsystemen. Sensoren registreren gegevens zoals de temperatuur, daglichtinval en aan- of afwezigheid van de bewoners. De besturing verwerkt de door de sensoren verzamelde informatie en past de actuatoren of regelsystemen, lampen of de verwarming, nauwkeurig aan de behoeften van de gebruikers aan.

Belangrijk is dat de intelligente functies in uw huis of woning met behulp van producten en oplossingen van Gira gemakkelijk kunnen worden aangestuurd en bediend – van tastsensoren (wat in principe “intelligente” schakelaars zijn) en grote of kleine bedieningspanelen aan de wand tot en met mobiele besturingen via smartphone of tablet bij oplossingen via de server.

Onderschriften:

Gira-Wohnkomfort-1
Intelligente gebouwentechniek garandeert meer wooncomfort: bepaalde basisfuncties in uw huis of woning functioneren compleet of deels automatisch.

Gira-Wohnkomfort-2
De intelligente functies in uw huis of woning kunnen met behulp van producten en oplossingen van Gira gemakkelijk worden aangestuurd en bediend.

Foto's: Ulrich Beuttenmüller/Gira

Gira Giersiepen GmbH & Co. KG (www.gira.de) behoort tot de toonaangevende aanbieders van complete intelligente systeemoplossingen voor de elektrotechnische en gekoppelde digitale gebouwbesturing. Met zijn talrijke ontwikkelingen bepaalt en beïnvloedt het in 1905 opgerichte familiebedrijf, gevestigd in Radevormwald, al 111 jaar de wereld van elektrotechnische installaties en gebouwbesturing. Met de op de toekomst gerichte ontwikkeling van intelligente, in een netwerk gekoppelde “Smart Building-systemen” en digitalisering van gebouwen heeft Gira van meet af aan met veelzijdige innovaties, zoals de Gira HomeServer, beslissende impulsen gegeven. Daarbij staan de producten en oplossingen van Gira voor Duitse ingenieurskunst en kwaliteit “Made in Germany”, voor duurzaamheid bij de productie en in het gebruik en voor volmaaktheid in vorm en functie. Maar het belangrijkste is dat zij het leven voor iedereen een stuk gemakkelijker, comfortabeler en veiliger maken. Niet voor niets worden schakelaars, besturings-, communicatie-, en beveiligingssystemen van Gira tegenwoordig in meer dan veertig landen toegepast, bijvoorbeeld in het Berliner Hauptbahnhof, het Olympia-stadion in Kiev, het “Messner Mountain Museum: Corones” op Kronplatz in Zuid-Tirol en in het Banyan Tree Hotel in Shanghai. Dankzij de uitgebreide kennis op het gebied van kunststoftechniek produceert Gira vandaag de dag bovendien complexe systeemproducten van kunststof voor de biomedische techniek. Tot de Gira Gruppe behoren ook de dochteronderneming Stettler Kunststofftechnik in Untersteinach bij Bamberg, Insta Elektro in Lüdenscheid en de softwareonderneming ISE in Oldenburg. Samen zorgen de circa 1.700 medewerkers voor een jaaromzet van meer dan 300 miljoen euro.