111 jaar Gira

Verandering en continuïteit

Radevormwald, 29 juli 2016. Vandaag de dag zou men van een technologie-startup spreken: Op 1 augustus 111 jaar geleden besloten de gebroeders Gustav en Richard Giersiepen samen in twee gehuurde ruimtes in Wuppertal-Wichlinghausen een 'Fabriek voor apparaten voor de elektrische verlichting' op te richten – het begin van het merk Gira en het huidige Gira Giersiepen GmbH & Co. KG (www.gira.nl). De basis voor het oprichten van de firma in de zomer van 1905 was de doorontwikkeling van de tuimelschakelaar, waarop Richard Giersiepen in 1903 patent had gekregen.

Verandering – van schakelaar tot gebouwbesturing
„Het is geen vanzelfsprekendheid om in onze snelle tijd 111 jaar lang als onderneming in de markt te blijven, maar een heel bijzondere prestatie, waarop de met recht trots kunnen zijn.“ zo staat in een brief die de Gira bedrijfsleiding naar aanleiding van dit bijzondere jubileum aan alle medewerkers heeft gericht. In de praktijk worden – statistisch gezien – ondernemingen in Duitsland gemiddeld niet ouder dan 15 jaar. Dat de Gira-geschiedenis inmiddels meer dan elf decennia voortduurt, ligt er ook aan dat het bedrijf een belangrijke eigenschap vanaf de oprichting heeft behouden: de bereidheid om steeds weer het bereikte opnieuw ter discussie te stellen, nieuwe uitdagingen actief aan te gaan en daarbij ook minder gebruikelijke wegen te bewandelen, en indien nodig het wiel opnieuw uit te vinden. Zo heeft de als tweemansbedrijf opgerichte familieonderneming zich ontwikkeld van regionale producent van wandcontactdozen en schakelaars tot een internationaal erkende aanbieder van innovatieve systeemoplossingen voor elektronische en in een netwerk geïntegreerde gebouwbesturingen. Met hun talrijke innovaties en ontwikkelingen beïnvloeden deze middenstanders in het Bergische land met hun meer dan 1200 medewerkers al 111 jaar op toonaagevende wijze de wereld van de elektroinstallatie en intelligente gebouwentechniek. Het gaat daarbij al lang niet meer alleen om het elektromechanische aan en uit van de verlichting, maar ook om de nuttige draadloze of bedrade besturing van de meest uiteenlopende toepassingen in gebouwen: van het regelen van de lichtintensiteit en -kleur tot de bediening van de jaloezieën en de instelling van de kamertemperatuur; van het opvragen van de huidige weergegevens tot de tijdschakeling van de huishoudelijke apparaten en via een druk op de knop het instellen van uiteenlopende ruimtestemmingen; van deurcommunicatiesystemen die de functies zien, horen en spreken in zich verenigen tot bewegingsmelders met oriëntatieverlichting en 'radio in de wand'. De gebouwentechniekfuncties worden hierbij bestuurd via de bedieningseenheid ter plaatse of via het Smart Device met de bijbehorende app voor onderweg. En dat zowel in nieuwbouw als bestaande bouw. Niet voor niets worden Gira-oplossingen vandaag de dag in meer dan 40 landen toegepast, zoals in het Hauptbahnhof in Berlijn, in het Olympia-Stadion in Kiev, in het 'Messner Mountain Museum: Corones' aan de Zuid-Tiroler Kronplatz of in het Banyan Tree Hotel in Shanghai.

Continuïteit – kwaliteit, functionaliteit, design, klantenbaten
Hierbij vormen de afkomst als duurzaam familiebedrijf, de gedurende 111 jaar opgebouwde bedrijfscultuur en waarde, waartoe gerichte klantvriendelijkheid, welwillendheid en wederzijds respect behoren, voor een stabiele basis voor vooruitgang en veranderingen. En – voortbouwend op de pioniersmentaliteit van de oprichters – voor de ontplooiing van ontdekkingsgeest en inventiviteitszin. Hierbij loopt als rode draad door de bedrijfsgeschiedenis de eis om in de eigen producten en oplossingen de hoogste kwaliteit, functionele perfectie en vorm en tevens verbeterd gebruik voor de gebruiker te verenigen. Zo waren de wandcontactdoos nr. 265 (1926) en de dubbelvergrendelde draaischakelaar (1929) tientallen jarenlang op de Duitse markt voorloper op het gebied van kwaliteit en productveiligheid. In 1966 baarde de schakelaar met groot drukvlak en het schakelaarprogramma S-Komfort (1975) en S-Color (1985) het nodige opzien, omdat deze heel anders waren dan alle andere vergelijkbare producten op de markt. Want hoewel de 'goed vorm' altijd een belangrijke rol speelde bij de productontwikkeling bij Gira, lukte het met deze schakelaarserie voor het eerst om productdesign en architectuur consequent samen te brengen. Een aanzet die het bedrijf met de systemen 55 (2000) en TX_44 (2002) in platformconcepten voor binnen- en buitentoepassingen verder ontwikkelt. Bovendien integreren beide platformoplossingen naast de bekende ook nieuwe, gedeeltelijk meer ongewone functies in de schakelaarwereld: bijvoorbeeld een radio of deurintercom. En ook voor de veelbelovende ontwikkeling van het netwerk- 'Smart Home' en voor de digitalisering van gebouwen geeft Gira vanaf het begin al impulsen: met de deelname aan de invoering van het Europese bussysteem EIB (1991/92), de ontwikkeling van de HomeServer (2000) en niet in de laatste plaats met de G1 (2015), een compacter en tegelijk intelligenter bedieningscentrale voor totale gebouwentechniek.

„Wij rechtvaardigen de toekomst“
De noodzaak om de juiste balans te behouden tussen verandering en contuinuïteit krijgt al 111 jaar gestalte in het bedrijfsstreven verantwoordelijkheid voor de toekomst te willen nemen. Zowel in denken als doen. in het belang van de klant, de werknemers, de maatschappij en de toekomst van het bedrijf. Of om het in de woorden te zeggen van de bedrijfsleider en compagnon Dirk Giersiepen: „Een verantwoordelijk bedrijf produceert betrouwbare en vernieuwende producten en handelt altijd in het belang van de klant. Bovendien moeten in de huidige tijd steeds de sociale en ecologische effecten van het eigen handelen in het oog worden gehouden en de daarbij nieuw ontstane eisen in het prestatieproces worden geïntegreerd.“ Een goede aanzet om de geschiedenis tot nu toe met medewerkers en marktpartners overal ter wereld succesvol voort te zetten.

Fotobijschrift
Technologie-startup: Gustav en Richard Giersiepen leggen in 1905 met de oprichting van hun 'Fabriek voor apparaten voor elektrische verlichting“'de grondslag voor het merk Gira. (Foto: Gira)
[160729_Gira_111 Jahre_1905.jpg]

Decennia lang voorlopers op het gebied van kwaliteit: de dubbelvergrendelde draaischakelaar uit het jaar 1929. (Foto: Gira)
[160729_Gira_111 Jahre_1927.jpg]

Huizen en woningen worden smart: de eerste Gira HomeServer uit het jaar 2000 maakt het mogelijk. (Foto: Gira)
[160729_Gira_111 Jahre_2000.jpg]

Compact en intelligent: Gira G1 is de bedieningscentrale voor de complete gebouwentechniek. (Foto: Gira)
[160729_Gira_111 Jahre_2015.jpg]

Gira Giersiepen GmbH & Co. KG (www.gira.nl) behoort tot de toonaangevende complete aanbieders van intelligente systeemoplossingen voor de elektrotechnische en via een netwerk gekoppelde digitale gebouwbesturing. Met zijn talrijke ontwikkelingen bepaalt en beïnvloedt het in 1905 opgerichte familiebedrijf, gevestigd in Radevormwald, al 111 jaar de wereld van de elektrotechnische installatie en intelligente gebouwbesturing. De voor de toekomst veelbelovende ontwikkeling van het intelligente, in een netwerk gekoppelde 'Smart Home' en van de digitalisering van gebouwen heeft Gira van begin af aan met veelvuldige innovaties, zoals de Gira HomeServer, maatgevende impulsen gegeven. Daarbij staan Gira-producten en oplossingen voor Duitse ingenieurhoogstandjes, voor kwaliteit - 'Made in Germany' -, ze blinken uit in duurzaamheid in productie en gebruik, in vormperfectie en functie, maar misschien wel het belangrijkste: de producten en oplossingen van Gira dragen ertoe bij dat het leven voor iedereen een stuk gemakkelijker, comfortabeler en veiliger kan worden. Niet voor niets worden schakelaars, besturings-, communicatie-, multimedia- en beveiligingssystemen van Gira in meer dan 40 landen toegepast, zoals in het Berliner Hauptbahnhof, het Olympia-stadion in Kiev en in het Banyan Tree Hotel in Shanghai. Dankzij de omvattende knowhow op het gebied van kunststoftechniek is Gira vandaag de dag bovendien een wereldwijd gevraagde producent van complexe systeemproducten van kunststof voor de medisch technische en farmaceutische industrie. Met meer dan 1200 medewerksters en medewerkers is het technologiebedrijf een van de grootste werkgevers in de regio Bergische Land in Nordrhein-Westfalen.

Meer informatie:
Gira Bedrijfscommunicatie
-Persbureau-
Communicatieconsortium
Dr. Carsten Tessmer
Mobiel: +49 160 991 36380
gira@kommunikationskonsortium.com

Jan Böttcher/Laura Boldt
Tel.: +49(0) 2195 602 588
laura.boldt@gira.de

Meer over het bedrijf en intelligente gebouwentechniek van Gira vindt u op:
www.gira.nl